Kevin Boitelle
Kevin Boitelle
10 oktober 2024
Allen Grygierczyk
80 minuten
Drie verweven verhalen over de valkuilen, hoogtepunten en diepe dalen van het creatieve proces. In het eerste deel beklaagt stemacteur Hannah Hoekstra zich bij de regisseur over de tekst die ze moet inspreken bij een pretentieuze documentaire. In deel 2 probeert een klein toneelgezelschap in 3 dagen een experimentele bewerking van 'Komt Een Vrouw Bij De Dokter' op poten te zetten. Het laatste deel toont Hannah Hoekstra's pogingen om geld te krijgen voor haar regiedebuut.
Roos Dickmann (Hannah Hoekstra), Yousef Gnaoui (Sef), Ntianu Stuger, Coen Bril, Sergiñho Neslo, Hannah Hoekstra (Hannah Hoekstra), Huub Smit (regisseur), Thomas Dudkiewicz (Filmfond-directeur), Firoza Mulahella (vlogger), René Mioch (René Mioch), Emma Josten, Abel van Gijlswijk (dealer), Pepijn Lanen, Tara Hetharia (Netflix-directeur), Sanne Wallis de Vries (VPRO-directeur), Horace Cohen (VPRO beveiliging), Sergio Neslo (Filmfonds werknemer)
Kijkwijzer: 12 jaar (angst, grof taalgebruik, drugs).
Roosje van der Kamp in 'Het Parool' van donderdag 10 oktober 2024: "(...) De bij vlagen surrealistische film is ook een 'trip' in de geest van worstelende makers en begint met een experimentele kunstfilm die, volgens de regisseur, opzettelijk doelloos en betekenisloos is. (...) Boitelle richt zijn pijlen niet alleen op het Filmfonds, maar oook op streamingdiensten en het publieke omroepen. (...) Dat lijkt misschien slachtoffermentaliteit, maar is het niet. Zelfs de verwijzingen naar Kafka zijn tongue in cheeck. Boitelle neemt zichzelf niet al te serieus en steekt uiteindelijk de draak met het egoïstische verlangen om je 'droomproject' te realiseren. (...)"
Devi Smits op Filmkrant.nl op 25 september 2024: "(...) In Trip-tych zien we verschillende makers worstelen met het creatieve proces. Een theatergroep die zich waagt aan een “surrealistische bewerking” van Kluuns Komt een vrouw bij de dokter, een fictieve Hannah Hoekstra (gespeeld door Roos Dickmann) die met haar filmproject leurt bij allerhande filmbobo’s. Kunst maken is aanmodderen, toont Trip-tych. En door de hoepels springen van hogere (subsidie)machten. De daardoor ontstane vervreemding vangt Boitelle knap in een hoogst vermakelijke mediasatire, gebracht met een ironische flair en taligheid die je in Nederland doorgaans meer met theatergezelschappen (De Warme Winkel; Nineties Productions) dan met film associeert. (...) De uitstekende cast heeft zichtbaar plezier met het script en maakt van Trip-tych een klein filmfeestje."
Rutger Storm, Ruben van Weelden
Kevin Boitelle
Gusto Entertainment
7 bij première
Kleur