Hans Teeuwen
Hans Teeuwen
13 oktober 2005
Gijs van de Westelaken
Column Film, VPRO TV
78 minuten
Een beroemd toneellegende, die zich heeft teruggetrokken in zijn landelijk gelegen woning (Peer Mascini), wordt door een enthousiaste ex-leerling (Pierre Bokma) overgehaald nog een keer een masterclass te leiden op de Academie voor Drama in Eindhoven. In de herinneringen van een keur aan Nederlandse acteurs en actrices klinkt niet alleen grote bewondering voor de regisseur door, maar zijn ook aanwijzingen te horen dat diens masterclasses in het verleden danig uit de hand zijn gelopen.
Peer Mascini (toneellegende Peer), Pierre Bokma (Pierre, zijn ex-leerling), studenten van de Fontys Dramaopleiding, Gijs Scholten van Aschat, Sacha Bulthuis, Halina Reijn, Kees Hulst, Monic Hendrickx, Ellen Vogel, Annet Nieuwenhuijzen, Cas Enklaar
Onderdeel uit de tv-reeks De nieuwe Lola?s. Documentaire speelfilm, zijn regiedebuut, waarin cabaretier Hans Teeuwen zijn pijlen richt op het fenomeen masterclass.
Ronald Ockhuysen in 'de Volkskrant' van 13 oktober 2005: "(...) Masterclass, het voor de televisie gemaakte debuut van Hans Teeuwen dat naar de bioscoop is gepromoveerd, gaat over acteren. Min of meer. In de pseudo-documentaire komen vooraanstaande acteurs - onder wie Gijs Scholten van Aschat en Annet Nieuwenhuijzen - aan het woord over hun samenwerking met hun grote leraar Peer Mascini (natuurlijk gespeeld door de acteur Peer Mascini). Hun herinneringen vormen een rijgdraad door de film waarin verder de strapatsen worden gevolgd van de acteur en toneeldocent Pierre Bokma, die het initiatief neemt zijn leerlingen bloot te stellen aan de praktijken van goeroe Mascini. Dat de laatste masterclass van Mascini acht jaar geleden volledig uit de hand liep - een student nam de opdracht zijn persoonlijkheid af te pellen letterlijk, en krabde de huid van zijn lijf - kan Bokma niet van zijn plan afhouden. Hij hoopt door de lessen stiekem ook zelf weer iets van het heilige vuur te vinden. Met een mal uitgangspunt is niets mis. Maar dan moet de malligheid wel buiten haar oevers treden en boven de leut en de eenduidigheid uitstijgen. Dat is in Masterclass niet het geval. De film is een grote knipoog, en daarmee een gemiste kans. Want er valt genoeg te verzinnen rondom de tegenpolen waarop acteren stoelt. Iets met de dunne grens tussen echt en onecht, en persoonlijkheid en personage. Of iets met de manipulatieve kracht die acteurs hebben - wat nu alleen gebeurt in de luttele seconden waarin Hendrickx haar traan laat. Wat Teeuwen wel doet? Hij laat de acteurs onzin uitkramen over toneelspelers en hun 'verdiepte ik'. Hij toont hoe Mascini tot schrik van Bokma opnieuw buiten zinnen raakt en de studenten tot vernederende oefeningen dwingt. Om te eindigen met een uitzinnige danspartij in het huis van Mascini."
Bregtje Schudel in 'NL20' van 12 oktober 2005: "(...) Hans Teeuwen steekt zijn mening over de toneelwereld niet onder stoelen of banken. Met een uiterst cynische blik toont hij ons hoe bijna alle pupillen van Peer uit blinde vererering zijn gestoorde opdrachten verwarren met genialiteit. (...)"
Thomas Kist
Hans Teeuwen, Daan van de Westelaken, Merel Notten
Leo Franssen, David Carmiggelt
11 bij première
1.168
Kleur
Fictieve documentaire, Mockumentary