Emile Degelin
8 maart 1979
André Thomas, Emile Degelin, Angela Degelin
107 minuten
Architect Marc Dumont ontmoet het Poolse meisje Jadwiga. Met enige aarzeling beginnen ze een verhouding, waardoor Marcs toch al smeulende twijfels over zijn bestaan steeds meer worden aangescherpt. De psychologische crisis wordt zo hevig dat hij met Jadwiga een tijdje naar Rhodos vertrekt en zijn gezin achterlaat. Ook op Rhodos komt de verlangde oplossing niet; Jadwiga en Marc groeien steeds meer uit elkaar, ook al omdat ze niet echt naar elkaar op zoek zijn. Marc gaat alleen naar Nederland terug, maar onderweg wordt zijn vliegtuig gekaapt. Het beeld bevriest op Marcs ontzette blik bij de bestorming van het toestel.
Peter Faber (Marc Dumont), Janine Bisschops (Eva Dumont), Robert Willekens (zoon van Marc), Jadwiga Jankowska (Pools meisje Jadwiga), Laura Gemser (stewardess), Johanneke van Kooten (vriendin), Paul Codde (antiekhandelaar), Fred van Kuyck (mosselman), Guido de Belder (kaper), Johny Voners (kaper), Yvonne van Hulst, Pierre Dubois, Ann Baekens, Regine Haegeman, Mieke Verheyden, Sofie van Remoortel, Bart Vanistendael, Colette Peeters, Peter Peersman, Suzanne Jorion, Michel Vicient
Belgisch-Nederlandse co-produktie. Scenario: Emile Degelin, Ivo Michiels, naar het boek 'Exit' van Ivo Michiels uit 1971.
Het hele verhaal wordt verteld in flash-back, vanuit de gijzelingssituatie die als kader dient.
FID 1979: "Peter Faber levert als Marc een topprestatie en wordt daarbij omringd door een paar acteurs die weerwerk leveren van al even hoog niveau. Jadwiga Jankowska (...) speelt perfect het speelse, soms nogal pesterige vriendinnetje dat zich niet laat doorgronden. Janine Bischops (...) is een heel reële figuur (...) Daarentegen heeft Johanneke van Kooten (...) geen enkele vat op haar rol gekregen. (...) Een oplossing voor Marc's angsten en ondergangsvisioenen wordt niet gegeven. (...) De scenaristen hebben kennelijk met de handen in het haar gezeten over de afronding van het geheel; het onbevredigende slot (tevens kader) is daar een sprekend bewijs van. Maar de indringendheid van de rest van de film wordt daardoor nauwelijks aangetast zodat al met al toch nog een buitengewoon interessant geheel overblijft."
Thijs van Leer
Magriet Eshuijs
Eduard van der Enden
Monique Rysselinck
Kleur