Ian Kerkhof
Ian Kerkhof
01-09-1994
Stichting Zapruder
60
Experimentele film waarin aan de hand van een tiental monologen het fenomeen seriemoordenaars wordt belicht.
Door middel van een combinatie van authentieke en fictieve geluidsfragmenten, pornofilms en gevonden filmmateriaal, toont de film in welke context seriemoorden worden gepleegd. In een van de monologen onaneert de regisseur zelf voor de camera, terwijl er een pornofilm op zijn lichaam wordt geprojecteerd.
Rodney Beddall, Kain, Mark Bellamy, Lorand Sarna, David Swatling, Ian Kerkhof, Pieternel Pouwels, Liz Savage
Regisseur Ian Kerkhof tracht de seriemoordenaars niet psychologisch te doorgronden, maar maakt veeleer een statement over de ontworteling en het verval in de hedendaagse samenleving.
Seriemoordenaars zijn volgens Kerkhof symptomatisch voor het einde van een tijdperk; hun gebrek aan motieven weerspiegelt ons tanende vertrouwen in politiek, religie en filosofie. Engels gesproken.
Vooraf werd THE DEAD MAN 2: RETURN OF THE DEAD MAN van Ian Kerkhof vertoond. Eindexamenfilm NFTVA van 26 minuten in kleur (met: Jaap Hoogstra, Caroline Sabin, Jack Wouterse, Monique Bouwer) naar het werk van Georges Bataille. Een oude man heeft niets om voor te leven. In Marie vindt hij een een nieuw exces om te blijven leven. De film opent met twee kale, tegenover elkaar geknielde mannen. Lichaamssappen vloeien rijkelijk wanneer de man links in de mond van de man rechts braakt, terwijl deze laatste ook nog eens druk met zijn geslacht in de weer is.
Gedeelde hoofdprijs (is de helf van 10.000 Marken) in de categorie documentaire op het Filmfestival Potsdam.
Gheto Boys, Mnemonists
Joost van Gelder
René A. Hazekamp, Herbert van Drongelen
Fokke van Saane
Kleur